Tallenna suosikit itsellesi muistiin tai jaa lista kavereille

Verkkokirjastossa voit luoda itsellesi yhden tai useamman suosikkilistan. Listoja voi käyttää kätevästi eri tarkoituksiin. Voit tehdän listoja esim. lukemistasi kirjoista, tiettyyn kurssiin liittyvistä materiaaleista, kirja- ja elokuvavinkeistä ja lukemistasi kirjoista. Listat voivat olla yksityisiä ja näkyä vain oman tilisi kautta tai voit halutessasi jakaa listan linkin ystävillesi tai sosiaalisessa mediassa.

Kirjojen ja materiaalin lisääminen suosikkilistalle on helppoa. Se onnistuu suoraan hakutulos-sivulta, painamalla nimekkeen vieressä olevaa nastakuvaketta.

Avautuvasta valikosta voit valita jo olemassaolevan listan tai luoda uuden listan. Teoksen kuvaus on vapaaehtoinen ja se näkyy listalla teoksen tietojen yhteydessä.

Jos valitset valikosta uuden listan luomisen, avautuu uusi lomake, johon täytetään uuden listan tiedot. Sinun tulee myös valita, onko lista yksityinen vai julkinen. Yksityinen lista näkyy vain sinulle itsellesi omalla tililläsi. Julkinen lista on kaikkien katseltavissa listan linkin avulla. Voit muuttaa kuvausta ja julkisuusasetuksia myös myöhemmin Listat-välilehdellä.

Pääset katselemaan ja muokkaamaan listojasi klikkaamalla nimeäsi sivun oikeassa yläreunassa ja valitsemalla Listat. Listat-välilehdellä voit muokata listan ja teosten kuvauksia, muuttaa asetuksia, poistaa teoksia ja lähettää teosten tietoja eteenpäin. Tietojen muokkaaminen tapahtuu sivulla näkyvistä lyijykynäkuvakkeista.

Jos haluat lähettää teosten tietoja eteenpäin sähköpostilla, valitse haluamasi teokset listalta ja paina Sähköposti-painiketta. Verkkokirjasto lähettää teosten perustiedot ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Julkisen listan jakaminen onnistuu klikkaamalla sivun vasemman reunan valikosta Listan julkinen linkki. Linkin painaminen avaa selaimessa uuden välilehden, jonka osoiteriviltä voit kopioida linkin jaettavaksi muille. Uuteen välilehteen avautunut näkymä on sama näkymä, joka näkyy julkisesti linkin kautta listaa selaileville.